Kawan2Ku

20 April 2014

Kisah Seorang Teman

Posted by Dalia at 10:18 PG 1 comments

Kisah seorang teman....dulu aku pernah buat satu entry untuknya... Penangan Kasih Bangla...
dan semalam... dia luahkan lagi yang memang sah mak dan ayahnya nak bercerai... mak dia memang dah tak boleh dipujuk lagi.. nekad meninggalkan ayahnya yang kini hampir berusia 68 tahun semata mata kerana seorang warga India (yang sebelum ini disangkakan seorang bangla) yang hanya berusia 23 tahun! Ya Allah... aku tak tahu nak cakap apa... tapi yang aku tahu, aku yang orang luar ni pun dah rasa sedih, apatah lagi keluarga dia..

Macam2 cara dah dibuat... adik beradik mak dia semua dah cuba memujuk... tapi mak dia tetap dengan pendiriannya.. alasan : nak bahagia sebelum tutup mata.... ermmmm... mengejar sesuatu yang belum pasti, masjid yang telah dibina berpuluh tahun sanggup dirobohkan... makcik.... makcik....



Ni lah antara luahan teman aku tu... kesian ayah dia... dikala umur hampir mencecah 68 tahun, apa yang dimahukan? Tentulah sebuah keluarga bahagia, isteri yang akan menemaninya hingga ke syurga, tetapi apa yang diimpikan musnah sama sekali...

Apa yang mampu aku buat adalah berdoa agar makcik kembali ke pangkal jalan.. kembali ke pangkuan keluarga yang setia menanti kepulangannya... In Shaa Allah.... Amin...

19 April 2014

Jalan Jalan Cari Makan : Gulai Ikan Patin Tempoyak, Temerloh

Posted by Dalia at 10:33 PTG 0 comments
Hehe..
Tergelak pulak bila mengenangkannya...
Ni kes termimpi mimpi makan ikan patin masak tempoyakla ni...
Ishhhhh...
Jauh aku makan tengahahari hari ni.. pergi Temerloh semata mata nak makan ikan patin...
Terbaikkkkk... encik asben la yang jadi mangsa...
Kebetulan pulak memang dia off setiap Sabtu... apalagi...
Kita buli sama dia... jadi driver... hahahaha!

ikan ini akulah yang punya... encik asben punya dah selamat masuk pinggan dia... aku macam biasalah, amik gambar dulu sebagai bahan bukti dan juga kenangan... muahahahhaha tak bleh blah!

Sedap memang sedap... tapi aku masih tak puas hati... sebelum balik, sempat beli 2 ekor ikan patin untuk aku bawak balik rumah dan masak untuk lauk tengahari esok... sampai jer rumah terus call mak, mintak resepi mak pulak... ngeeeeeeeeeeeeeeee!

Tak sabar tunggu esok! Nak masak.... lalalalalalalala~

Alia : Isnin la baru start diet!

Update terkini : 20 April 2014

Tarraaaaaaaaa! Berjaya masak gulai ikan patin tempoyak versi campuran mak dan temerloh... sangat puas hati, sehingga menjilat jari.. encik asben pun berapa kali puji kata sedap... hehehehe saya suka saya suka...


Ketupat Palas Dan Rendang (RIKOBEI)

Posted by Dalia at 9:54 PG 1 comments
Selasa lepas aku and the gang buat tempahan ketupat palas dan rendang kat Jutawan Ketupat. JK ni kakak ipar kepada rakan blogger, Shahazrin yang juga rakan sekerja aku...
Terliur dengan gambar ketupat palas dan rendang, oleh itu aku yang tengah dalam tempoh berdiet ni (konon) terpaksalah langgar pantang... bukan apa... orang tua2 kata kalau kita teringin nak makan apa2 yg berkaitan dengan beras / pulut ni, nak taknak kita mesti kena makan juga, takut kempunan nanti (baik punya alasan).
Tempahan dibuat, tempoh diberi 3 hari dan kebetulan jatuh pada hari Jumaat iaitu hari mak buat minor surgery kat Hospital Pantai, Melaka... sedang eloklah tu.. boleh makan beramai ramai dengan family... mesti bertambah lagi selera...
Yang kelakarnya, masing2 macam dah lama tak makan... berebut rebut lebih lebih lagi anak2 buah aku yang ramai tu.. ketupat yang moist, rendang yang sedap, memang sangat berbaloi... menyesal pulak aku beli sikit... yang paling kesian adik bongsu aku yang sampai lewat, dapat merasa seketul je ketupat tu... jadilah kan, asalkan dapat.. jangan kempunan sudah...
Kepada kawan2 yang teringin nak makan ketupat palas dan rendang ni, bolehlah order kat Jutawan Ketupat. Bila-bila aje.. mana-mana aje... tak payah nak tunggu hari raya.. memang terbaik!
Alia : teringin nak makan ikan patin tempoyak pulak la... lalallalalalala.... (diet la sangat!)


Mak (Part 2)

Posted by Dalia at 9:04 PG 0 comments
Assalamualaikum wbt...

Semalam kami adik beradik berkampung di Hospital Pantai, Melaka untuk temankan mak kat sana.. cuma aku sampai agak lewat sikit dari adik beradik yang lain...

Semoga mak cepat sembuh... Aminnn...

mak masa nurse tolak ke bilik bedah..

abah dan cucu...
ni la aksi dari bapak sedara dan anak sedara bila dah jumpa... siap buat pertunjukan karate kat depan katil mak... hahahah
mak....

14 April 2014

Mak

Posted by Dalia at 10:07 PTG 1 comments
Rindunya mak dan abah...

Ermmm.... baru je aku balik kampung pada Sabtu lepas... tapi tak puas rasanya nak duduk bermanja manja dengan mak.. aku tau semenjak dua menjak ni mak tak berapa sihat. Kesihatan mak memang tak menentu. Abah pun macam tu.. cuma selepas abah menjalani pembedahan bypass 4 tahun yang lepas, kesihatan abah bertambah baik, cuma kadangkala dia mengadu kebas2 seluruh badan... 

Bercerita pasal mak, mak pernah menjalani pembedahan buang sebelah payu dara akibat kanser pada 2010, iaitu setahun selepas abah selamat menjalani bypass.. kesian mak. 4 hari sebelum Hari Raya Aidilfitri, kesan dari mak angkat pasu2 yang berat, malam mak mula terasa sakit. Pada keesokan hari, along aku bawa mak check up di Hospital Pantai Melaka dan doktor sahkan yang mak menghidap breast canser... Ya Allah.. kesian mak menanggung kesakitan... 

Atas persetujuan semua, mak menjalani pembedahan membuang sebelah payudara pada raya keempat. Bayangkanlah dalam tempoh yang singkat - 8 hari je dari tarikh yang mak tahu dia menghidap breast canser dan dia akan kehilangan sebelah payudaranya... sekelip mata.. aku paham perasaan mak waktu tu.. kalau boleh dia taknak sesiapa pun orang luar melawat dia.. mungkin dia rasa kekurangan diri setelah kehilangan sebelah hak miliknya sebagai seorang wanita...

Peristiwa tu berlaku pada September 2010.. dan pada November 2010, selang sebulan je dari pembedahan tu mak mengiringi abah untuk menunaikan fardu Haji... mak memang kuat.. pada asalnya abah nak tangguh pemergian ke tanah suci memandangkan ini kali kedua buat mak menunaikan fardu haji (kali pertama tahun 2004) mak tetap nak teruskan ke tanah suci sebab mak kata mak dah tak tahan rindu lagi nak ke sana....

Sepatutnya selepas mak balik dari tanah suci, mak perlu menjalani kimoterapi untuk memastikan tiada lagi sel2 kanser yang boleh membiak.. tapi mak berkeras taknak melalui kimo dan doktor yang merawat mak membenarkan atas alasan pembedahan tu dah berjaya hilangkan semua sel kanser... tak perlu dikhuatirkan.. Alhamdulillah...
Cuma semenjak dua menjak ni... kesihatan mak tak berapa elok.. kejap demam kejap ok... mak kata kat kiri dan kanan dada dia macam ada batu yang melekat. Sakit. Badan pun rasa lemah.. yang buatkan aku tak boleh lupa apa yang mak cakap kat aku pagi semalam (walau dalam keadaan bergurau)

"Entah2 ni kali terakhir kita jumpa tak?"

Uwaaaaaaaaaaaaa ! Sampai sekarang aku tak boleh lupa apa yang mak cakap.. meleleh airmata.. sedih sangat... 

Ya Allah Ya Tuhanku... kau panjangkan umur kedua ibu bapaku yang selama ini telah banyak berkorban membesarkan kami enam beradik dengan segala kasih sayang yang dicurahkan serta kesabaran yang tidak ternilai ketika membesarkan kami... berkatilah mereka dan berikan mereka kesihatan yang baik.. Aminnn...

Dan hari ni... abg dan kakak aku hantar mak pergi jumpa pakar di Hospital Pantai, Melaka.. dari pagi sampai ke petang, hasilnya sangat membimbangkan... doktor arahkan mak untuk datang semula pada Khamis dan Jumaat untuk diambil tisu rahim sebab doktor kata rahim mak bengkak dan kemungkinan mak mengidap kanser rahim...

Mak! :'(

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

.::D'Alia Gallery::. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review