Kawan2Ku

02 September 2014

Kek Lapis Masam Manis

Posted by Dalia at 12:14 PG 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt...

Siang tadi sempat juga aku buat kek lapis masam manis.. tapi frust skit la.. rupa paras kek lapis aku tak berapa menjadi... resepi pun hilang entah kemana, so aku guna resepi 'ingat-ingat lupa'.. dan hasilnya memang agak mengecewakan sikit tapi rasanya tetap sedap...

Kesilapan paling besar yang aku buat adalah aku gunakan loyang saiz besar skit daripada loyang yang sepatutnya.. bila loyang besar, kek aku tak berapa nak tinggi... dah le tu, loyang yang aku gunakan tu pulak yang boleh tanggalkan tapak dia tu.. memang bijak... bijak sangat.. dah le kek tu kukus.. air dari wap tu pun menyelinap masuk ikut buntut loyang tu... ermmmmm... pasrah je la...

Lagi satu, aku gunakan asam hawflakes yang saiz besar. biasa aku guna yang saiz kecik sepeket rm0.80 je tu.  sepatutnya bila aku dah guna saiz besar, aku jarak2 kan skit asam tu... tapi aku susun baikkkk punya rapat2... haishhh... tengoklah bila dah potong kek tu.. meriah dengan asam je.. huhuhu...
Takpe.. aku nak buat lagi minggu depan. nak buat betul2 punya.. kasi cantikkkk... ngeeeeeee!

setelah dipotong-potong...

01 September 2014

Status Blog #17

Posted by Dalia at 12:11 PG 0 comments Links to this post

P/s : Wake me up when September ends...


31 Ogos 2014

Merdeka 57

Posted by Dalia at 3:21 PTG 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt.... 

Selamat Hari Merdeka yang ke 57. Hari ni pagi2 lagi lepas Subuh aku dah pesan kat Ainul jangan sambung tidur sebab mama nak Ainul sama sama mama saksikan acara sambutan Hari Kemerdekaan Ke 57 kat tv. Biar dia rasa macamana bangganya kita sebagai rakyat Malaysia yang hidup aman damai sejak sekian lama... aku dulu memang setiap tahun akan keluar sambut Hari Kemerdekaan di Dataran Segamat. Dari zaman sekolah hinggalah ketika melanjutkan pelajaran di Uitm Segamat. Ingat lagi kata kata pakcik driver van uitm yang bawa kami ke Bandar Segamat ;-

"Aku tengok setiap tahun korang bertiga je yang awal2 pagi 31Ogos dah tunggu kat sini nak pergi dataran... yang lain2 mana?"

hehehe... memang la kami ni bersemangat waja.. patriotik sungguh. setahun sekali la pun... semenjak ada anak memang jarang dah sambut hari kemerdekaan di padang. cukuplah hanya didepan tv. tunggu anak2 besar skit, In Shaa Allah akan aku angkut masing2 ke dataran. Merasai semangat kemerdekaan. 

Apa yang dikhuatirkan, Hari Kemerdekaan yang kebanyakan orang faham sekarang tidak lebih dari cuti umum satu hari. 

Sedih!








30 Ogos 2014

Status Blog #16

Posted by Dalia at 12:01 PTG 0 comments Links to this post

Status Blog #15

Posted by Dalia at 2:07 PG 0 comments Links to this post

Rindu pada yang tak sudi..

hahaha senget...

Puding Karamel Bakar VS Nasi Ayam Penyet

Posted by Dalia at 1:31 PG 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt..

Ini kisah semalam di tempat keje.. tetiba aku terasa rajin yang amat untuk buat puding karamel untuk bawa ke opis, bagi kawan2 rasa keenakan puding karamel yang aku buat ni.. (poyo!) tapi pada aku, puding karamel ni memang sedap. kebiasaanya yang aku beli punya rasa telur yang kuat, tapi yang ni takda rasa telur pun.. tekstur nya pun sangat lembut seakan makan taufu fa..

Yang best, my pren si Sue Senget makan sungguh2.. kali pertama makan, dia makan sikit pastu dia balik tempat dia semula (sebab opis kami lain2.. aku caw trafik, dia balai).. kejap pastu dia datang semula.. kali ni memang dia war warkan kat kawan aku yg lain (seha n kak wani) kalau lambat makan, dia nak abiskan semua.. sedap katanya... hahaha! tapi aku memang sayang kat orang yang appreciate apa yg kita masak berbanding dengan orang yang suka komen apa yang kita masak.. yer la.. aku buka masterchef.. aku masak apa yang seadanya... tapi sue ni aku memang suka.. tolak batu n kayu jer.. yang lain semua dia makan.. hahaha.. sebab tu kalau aku masak apa2 suka panggil dia sekali makan dan dia pasti tak akan menolak...

Ok. itu kisah seawal jam 8.15 pagi.. tengahari pulak kami melantak nasi ayam penyet kat Mydin usj.. mula2 ingat nak makan subway tapi nasi ayam penyet lebih memanggil2 kami.. hehehe.. si seha lagi best.. dia nak ajak pergi makan dua2 tempat.. sebab memang kami ni hantu subway lebih2 lagi Italian B.M.T dan subway club.. peh! memang meleleh air liur kalau tak dapat... hehe!

Dan sekarang aku tak tau la bila tahun baru aku boleh start diet...

walaupun puding karamel ni nampak hodoh skit, tapi rasanya memang mabeles!

Cik Sue mengulang entah kali yang ke berapa..

dan lagi...

Luncheon

Bawal penyet tetap jadi pilihan aku...

khatam.. 

28 Ogos 2014

Kawan Makan Kawan

Posted by Dalia at 11:52 PTG 0 comments Links to this post

Assalamualaikum wbt..

Hari ni kerja setelah dua hari cuti tanpa rekod sebab ambik exam KPSL yang entah apa merapu aku jawab.. takpe la.. ni kali pertama aku amik, jadikan pengalaman.. tahun depan boleh cuba lagi.. heheh

Dan hari ni juga, aku nampak air mata member kamcing aku ni menitis. Erm. Sedih pulak aku, tapi takkan aku nak tepuk tepuk buntut dia bagi dia tenang.. kan.. kalaulah boleh buat, memang aku buat agar dia tak bersedih.. susah nak tengok lelaki menitis air mata.. aku tau masalah yang dia sedang hadapi ni agak sedikit berat, tapi aku pun tak tau macamana nak tolong.. yang aku boleh tolong cuma menjadi pendengar yang setia...

Buat member kamcing aku ni, jangan stress sangat. think positive. sabar. biarlah orang lain nak kata apa pun.. dia tak puas hati sebab dia tak dapat apa yang u dapat.. dia tak ada apa yang u ada. sebab tu dia jeles. jangan dilayan je orang yang macam tu. orang tu memang jenis mental. biarkanlah dia dengan kementelan dia. Itulah yang dinamakan kawan makan kawan.. takpe.. yang penting u jangan makan kawan u, u makan nasi je.. ok?

24 Ogos 2014

Jemput Jemput Ikan Bilis

Posted by Dalia at 1:33 PTG 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt...

Lama betul tak makan jemput jemput ikan bilis.. hari ni bangun tidur je terus teringat. Dan terhasillah sarapan pagi yang paling sedap dialam maya ini.. jemput jemput ikan bilis cicah sos cili...  

Anak anak aku memang banyak makan.. asben aku lagila... tak toleh kiri kanan dah.. aku? eh.. aku jamah sebiji dua je, diet.. (percayalah!) haha!

Jemput makan....

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review