Kawan2Ku

19 September 2014

Tempe Goreng Dan Sambal Kicap

Posted by Dalia at 8:38 PTG 0 comments Links to this post

Kalau dah Johor tu Johor lah jugak... Sambal kicap memang tak tinggal..

He he he..

Al kisah petang tadi aku pergi IPK sebab nak settle kan skit perkara... Memandangkan aku pergi pun dah petang, memang aku tak plan pun nak masuk opis semula... Tak sempat...

So dari IPK aku terus je la balik rumah... Dalam perjalanan tu tetiba je rasa macam nak makan tempe goreng cicah sambal kicap. Peh! Lama tu tak makan.... Apalagi.. Singgah la kedai runcit beli tempe...

Sampai rumah, terus bancuh tepung untuk goreng tempe ni...



Goreng tempe ni senang jer...

Bancuh tepung gandum, garam, serbuk kunyit dan biji ketumbar. Biji ketumbar tu tumbuk dulu tapi jangan sampai hancur. Biar je berbiji biji tu, bila tergigit boleh menambahkan rasa enak tempe tu...

Tak percaya cubalah!

Bagi sambal kicap pula, ada pelbagai versi yang boleh kita ikut. Terpulang pada citarasa masing masing..

Yang ni resepi sambal kicap ikut versi aku..

Resepi 1.

Bawang putih, bawang merah, dan cili api digoreng dulu. Kemudian masukkan dalam blender bersama sama gula dan kicap. Campur air sedikit. Blend. Keluarkan dari blender.. Siap!

Kalau ikut resepi yang ni TIDAK perlu tambah belacan atau air asam jawa atau perahan limau. Dah cukup rasa dah. Tapi kalau korang nak tambah, takde masalah... Ikut citarasa masing2...

Resepi 2.

Tumbuk bawang putih dan cili sampai hancur. Masukkan gula kemudian masukkan kicap.. Kacau hingga sebati. Masukkan dalam mangkuk. Kemudian perahkan limau kasturi. Siap!

Aku lebih suka resepi 1. tahan lama sikit kalau simpan..

Sekian...
Daaaaaaaaaa!

Day 19 : Resepi Kegemaran Aku

Posted by Dalia at 7:37 PTG 0 comments Links to this post

Assalamualaikum wbt...

Kalau nak ikutkan hati, memang banyak resepi kegemaran aku, almaklumlah aku ni memang jenis yang kuat makan. Antara favourite aku ialah ikan baung salai masak lemak cili api, daging salai masak lemak cili api, ikan patin masak tempoyak, ikan pari masak asam pedas dan macam2 lagilah...

Tapi hari ni aku nak share resepi daging masak black pepper... Memang terbaik.. Sehingga menjilat kuali jari..


Cuma satu jer, kalau aku masak memang tak ada sukatan yang sebenar... main agak2 jer...

Resepi Daging Masak Blackpepper

Daging batang pinang / silverside / topside
Bawang putih
Bawang merah
Halia
Cili api
Bawang holland
Bahan penumis (bunga lawang, kulit kayu manis etc) - tak masukkan pun xpe.. ikut suka...
1 sudu cili giling
1 sudu serbuk kari
Lada hitam (ditumbuk)
sedikit sos cili
kicap

Cara2 Memasak

Tumbuk bawang putih, cili api, halia dan bawang merah... tumiskan bersama bahan penumis tadi...

Masukkan cili giling dan serbuk kari.. kemudian masukkan daging...

Masukkan sos cili dan kicap.. kemudian masukkan lada hitam yang ditumbuk tadi...

Akhir sekali, masukkan bawang holland yang dipotong nipis...

Tarrraaaaaaa....
Siappppp!

Status Blog #22

Posted by Dalia at 12:47 PG 0 comments Links to this post
Rasanya dah sampai masa untuk aku pergi bercuti.. lama sungguh tak berjalan2 melihat keindahan alam... tapi nak pergi bercuti kemana ek? kena cari geng ni....

*syoknya kalau ada yang nak sponsor aku pergi Istanbul... He he mimpi la.

18 September 2014

Day 18 : Siri TV Kegemaran

Posted by Dalia at 11:47 PTG 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt...


Dalam banyak2 siri tv, aku paling gila cerita ni... MERLIN... memang best la... terbaikkkk..

Kalau cerita melayu, aku layan jugak cerita yang tv3 kul 7 tu.. best jugak drama2 tu.. paling aku ingat ialah 'Rindu Bertamu Di Abu Dharbi' dan 'Teduhan Kasih'..

#‎cabaran30hari‬
‪#‎kelabbloggerbenashaari

Apa pula pilihan korang?








30 Days Blogs Challenge

17 September 2014

Day 17 : 5 Perkara Yang Aku Rindui

Posted by Dalia at 11:55 PTG 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt...

Dah masuk hari ke 17 ni nak bercerita pasal perkara yang aku paling rindui pula...

#‎cabaran30hari‬
‪#‎kelabbloggerbenashaari


1. Rindu zaman sekolah. Terminat kat sorang cikgu ni. ensem banget. tapi malangnya cikgu ni dah bertunang dengan sorang cikgu perempuan yang mengajar kat sekolah aku jugak. frust. masa diorang kawin, aku sibuk menyanyi lagu "pelamin anganku musnah".. hahaha! sekolah2 lagi dah gatal nak kawin. Tapi yang syahdunya, target cikgu lain, cikgu lain pulak yang sangkut. cikgu tu seminggu dua tiga kali makan kat rumah, siap panggil mak bonda lagi.. adoila. please lah. sapa nak kawin dengan dia? tak sanggup aku kalau bangun tidur pagi2 tengok cikgu disiplin ada kat sebelah.. oh tidakkkk!

2. Rindu masa zaman kat uitm dulu... entah kenapa banyak sangat kenangan manis ketika tu. Paling aku ingat, masa aku wakil Uitm Segamat dalam Karnival Sukan Mahasiswa di Uitm Seri Iskandar, Perak.. masa tu aku main badminton.. rindu pada kawan2 satu kontinjen especially kawan2 satu pasukan badminton. Diorang sangat best especially "him".. hahaha! teeeeettttt! hanya tinggal sejarah...

3. Rindu sangat kat arwah atok dan nenek. ermmm.. kalau sebelah abah, aku langsung tak pernah kenal dan jumpa diorang. Masa aku lahir memang diorang dah tak ada. Yang aku sempat kenal cuma arwah atok dan nenek sebelah mak. Masa kecik2 memang aku rapat dengan arwah lebih2 lagi dengan arwah atok. dalam ramai2 cucu, rasanya aku kut yang dia paling sayang (perasan!).. memang dari kecik arwah atok dan nenek panggil aku 'darling".. sampai sekarang pun ada lagi makcik2 aku yang tersasul panggil aku 'darling'... bisa buat aku malu dong ah! hahaha!

4. Aku rindu kat housemate lama aku masa aku kerja kat Segamat. Teringat aktiviti2 yang kami lakukan setiap kali ada waktu yang terluang. Paling best adalah ketika dapat main badminton kat dewan sekolah convent. Join dengan budak2 pejabat tanah, MDSU, JKR.. lepas berpeluh sakan bakar lemak, kami pergi pekena "kueytiaw goreng basah pedas giler Mak Yam" kat Segamat Baru.. memang terbaikkkk!

5. Aku rindukan saat2 melahirkan anak. Sungguh tak tergambar perasaan itu. Pertama kali melihat wajahnya, hilang semua rasa kesakitan ketika bersalin dan hilang segala keletihan sepanjang mengandungkannya. Rindu saat itu. In Shaa Allah aku nak cuba tambah lagi satu... hehe!



30 Days Blogs Challenge

16 September 2014

Day 16 : Aku Lagi 10 Tahun

Posted by Dalia at 9:21 PTG 0 comments Links to this post

Assalamualaikum wbt...

Untuk cabaran hari ke 16 ni, tajuknya adalah bagaimana aku 10 tahun lagi..


Secara ringkas...

Kalaulah aku panjang umur, mungkin ketika itu aku hidup bahagia disamping keluarga tercinta dan taraf hidup yang jauh lebih baik dari sekarang... berjaya dalam perniagaan.. berjaya dalam kehidupan.... In Shaa Allah. Aminnn.

Namun, andai ketika itu aku telah tiada, sedekahkanlah surahAl Fatihah buat aku.. sesungguhnya aku amat memerlukan...



30 Days Blogs Challenge


15 September 2014

Day 15 : Surat Buat Sahabat

Posted by Dalia at 9:35 PTG 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt....


Kehadapan sahabatku yang disayangi... Semoga sentiasa berada didalam kesejahteraan dibawah lindungan kasih dariNya dan sentiasa diberi kesihatan yang baik. Mudah-mudahan... In Shaa Allah...

Sahabat,

Entah kenapa aku sentiasa merindui hilai tawamu. Aku rindui gurau sendamu. Aku rindui usikan nakalmu. Kurindu suara gemersikmu tatkala menyanyikan lagu syahdu dikala kamu ditinggalkan kekasih. Segala-galanya kurindu. Kemanakah menghilangnya semua itu? Kau cuba menghindar dariku, apakah puncanya?

Sahabat,

Mungkin kau terasa hati tentang apa yang pernah aku katakan padamu dulu. Ya. Aku pasti itulah puncanya. Tapi percayalah, apa yang aku katakan itu semata mata demi masa depanmu. Aku tak mahu melihat kau meratapi pemergian dirinya dari hidupmu. Dia bukan jodohmu. Apa yang penting kau harus tabah meneruskan hidup tanpa perlu memikirkan dirinya lagi.

Sahabat,

Mungkin 5 tahun perkenalanmu dengan dia membuatkan hatimu terlalu teguh untuk dia.. Kau terlalu menyayanginya. Tapi sayang, hatinya telah dicuri oleh insan lain. Kau kecewa. Tapi percayalah, ini semua ketentuan yang Maha Esa. Dia mahukan yang terbaik untukmu. Perancangan Allah adalah yang sebaik-baiknya, usah diragui.

Sahabat, 

Apa yang pernah aku katakan, jangan kau salah sangka. Aku ingin melihat kau bahagia setelah sekian lama kau harungi derita. Terimalah dirinya insan yang mencintaimu. Aku yakin dia mampu berimu bahagia. Aku kenal dia, dan aku yakin dengan dirinya yang mampu memimpin tanganmu menuju ke syurga.. In Shaa Allah.

Sahabat,

Yang lama usah dikenang lagi. Biarkanlah ia menjadi sejarah dalam hidupmu.

Salam sayang dan penuh kerinduan dari sahabatmu,

15 September 2014


30 Days Blogs Challenge



14 September 2014

Day 14 : Cerita Kasut Aku

Posted by Dalia at 11:29 PTG 0 comments Links to this post

Alamak! Nak cerita apa ek... Rasa macam takder cerita pasal kasut ni tapi kalau pasal selipar memang ada... boleh je la kan cerita pasal selipar.. adik beradik je dengan kasut...

#‎cabaran30hari‬
‪#‎kelabbloggerbenashaari


Kejadian ni berlaku setahun yang lepas (13 Jun 2013)..


Dan jiran aku yang tegur aku pakai selipar sebelah lain sebelah lain tu sebenarnya tokey kedai kasut Titan.. Mesti dia gelakkan aku punya... isk isk... maluuuu....



PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review